Polskie samochody osobowe po wojnie

syrenkiPo zakończeniu drugiej wojny światowej polski przemysł nie istniał praktycznie wcale i wszystko należało budować od początku. Nie inaczej było z przemysłem motoryzacyjnym, którego odbudowa i tworzenie było jednym z priorytetów ówczesnej władzy. Już w pierwszych latach powojennych powstawały fabryki produkujące samochody. Największą z nich była warszawska Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu. Pierwszym pojazdem osobowym jaki opuścił jej mury była Warszawa czyli samochód produkowany na licencji radzieckiej Pabiedy. Po tym jak auto stało się przestarzałe rozpoczęto produkcję samochody polskiej konstrukcji czyli Syreny. Niestety po tym pojeździe w Polsce zdecydowano się na skorzystanie z włoskiej techniki i zakupiono licencje na produkcje Fiatów 125 i 126. Produkowane one były przez bardzo długi czas, nawet pomimo tego że były już mocno przestarzałe. Fiat 125p doczekał się swojego następcy, który w rzeczywistości był jego głęboką modernizacją. Mowa tutaj o samochodzie FSO Polonez, którego produkcja została zakończona już w dwudziestym pierwszym wieku.